woensdag 6 februari 2013

Kinderclub - Schepping


De schepping! Wat geweldig om daar over te vertellen. De kinderen op de club hadden nog nooit gehoord wie de aarde geschapen heeft en hoe Hij dat gedaan heeft. En misschien wel het belangrijkste, waarom zijn we gemaakt?

Ik vertel meestal het verhaal aan de hand van platen. De platen kopieer ik uit een kinderbijbel of een boekje met het verhaal. Vaak willen de kinderen het nog een keertje na vertellen en komt het verhaal op die manier vier keer langs;). Herhaling is goed!

Geestelijke lessen:

God heeft alles gemaakt en het was goed. Er was alleen niemand om mee te praten, om een relatie mee te hebben, daarom maakte Hij de mens.

God heeft je goed gemaakt, prachtig, mooi! (hier gaat het om je uiterlijk).


Praktische toepassing:

God heeft je gemaakt om met Hem te praten, om contact met Hem te hebben. We kunnen alles tegen Hem zeggen, dat vindt Hij fijn. Dat brachten we in de praktijk door samen te bidden.

Laat nooit iemand zeggen dat je niet mooi bent, want God heeft je gemaakt, en God heeft je precies zo gemaakt zoals je bent, namelijk mooi, prachtig! Kijk maar in de spiegel. Je ogen zijn mooi en door God gemaakt, je gezicht is mooi en door God gemaakt, etc.

Als illustratie had ik een spiegeltje voor ze (ik geef niet elke keer wat mee). Dat werd enthousiast ontvangen. "Kijk eens hoe mooi God mij gemaakt heeft!"


De bijbeltekst:


"Twee hele moeilijke woorden in deze tekst, weten jullie welke?" Dat is ze uitdagen, zo'n vraag, ik krijg dan ook gelijk het antwoord. Ik had wonderlijk en ontzagwekkend in gedachten. Maar ik had niet helemaal gelijk, want 'loof' is ook een moeilijk woord! En 'wonderlijk' dat kende ze natuurlijk al lang... Jezus deed toch wonderen! Het gesprek ging toch even anders dan ik had voorbereid;). Eén van de meisjes vond het heel leuk om ontzagwekkend te zeggen. "Mijn haar is ontzagwekkend gemaakt, mijn ogen zijn ontzagwekkend gemaakt, ik ben ontzagwekkend gemaakt!"

De kleurplaat:


De liedjes:

"Zeg wie heeft geschapen de sterretjes (bloemetjes, vogeltjes, jou en mij)"

"God die alles maakte"

"De haan die kraait kukulekuu" van Elly en Rikkert


De objectles/verwerking:

God heeft iedereen gemaakt. Er zijn wel heel veel verschillende mensen. Wat voor verschillen zijn er tussen mensen? Dit zijn een paar antwoorden die ik kreeg: grote mensen, kleine mensen, mensen met verschillende huidskleur, mensen met bruine ogen, mensen met blauwe ogen. Mensen met verschillende godsdienst (en toen waren we opeens aan het nadenken over de verschillen tussen godsdiensten!), maar ook heel stille mensen, etc. Allemaal verschillend en allemaal door God gemaakt! Om dit te onderstrepen had ik kaartjes klaargelegd waaruit ze er één konden kiezen. Er stond een grote verkleedkist klaar, zodat ze konden uitbeelden wat er op het kaartje stond. Mensen die zijn:


Met dit als resultaat:

Deftig

Slim

Stoer

Wie heeft er ook over de schepping verteld? Welke hoofdboodschap (geestelijke les) heb je er uitgehaald? Wat voor vragen kreeg je? En wat voor verwerking heb je gebruikt (werkje, objectles etc)? Ik ben een verwoed verzamelaar van objectlessen en creatieve verwerkingsideeën, dus ik hoor ze graag!

6 opmerkingen:

  1. Hoi hoi tabesjoy
    Even een vraagje ik ben opzoek naar zulke spiegeltjes!
    Waar heb je die vandaan?
    Groetjes Ilse
    Familynight2012.blogdpot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn te kopen in de winkel waar ik werk: de christelijke boekhandel Sjofar op Zuidplein (Zuidplein 1010 Hoog), er zit er ook één in Utrecht op Hoog Catharijne. Ik denk dat in bijna alle christelijke boekhandels ze wel te koop zijn, of anders te bestellen. Veel succes met zoeken! ps. ze zijn leuk he, die spiegeltjes!

      Verwijderen
  2. wat doe je dat leuk zeg, heel aansprekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Alles met plaatjes en dingen zelf doen spreekt heel erg aan. Weet je wat ze ook heel leuk vinden, een quiz! En dat is dan ook gelijk heel handig, omdat je het hele bijbelverhaal nog een keer langs kan laten komen!;)

      Verwijderen
  3. Wat geweldig om te zien hoe je bezig bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het is ook geweldig om te doen, echt een voorrecht!

      Verwijderen