zaterdag 16 februari 2013

God liefhebben met heel je verstand - Elizabeth George


Elizabeth George is één van mijn favoriete schrijfsters. Ze schrijft zo eerlijk, helder, duidelijk. En altijd, altijd wijst ze op God en op Zijn woord. Na het lezen in één van haar boeken (want ik heb er een heleboel liggen, zowel in het nederlands als in het engels), heb ik meer geleerd over God, zijn er bijbelteksten diep doorgedrongen en voel ik me aangemoedigd om het geleerde en de teksten toe te passen in mijn leven!

Ik ben van plan om het boek "God liefhebben met heel je verstand" ("Loving God with all your mind")door te gaan nemen. Hopelijk elke week een hoofdstuk. En ik vind het leuk om op de zaterdag hierover wat te bloggen (dit is tevens een stimulans voor mij, om er mee bezig te zijn!).

"Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand." Deze tekst staat in Matheüs 22:37. Elizabeth George focust in dit boek op het laatste stukje... met geheel uw verstand. Zes bijbelgedeelten hebben in haar leven voor stabiliteit gezorgd. Aan de hand van deze teksten laat ze zien dat God kan helpen bij twijfel, ontmoediging, angst en bezorgdheid. Dit zijn de zes bijbelgedeelten:

"Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat." 
Filippenzen 4:8, over het onder controle krijgen van gedachten.

"Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad."
Matheüs 6:34, over overwinning over bezorgdheid.

"Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar één ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt, en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus."
Filippenzen 3:13-14, over de prijs behalen.

"Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn."
Romeinen 8:28, over vertrouwen op Gods goedheid.

"Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des Heren, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven."
Jeremia 29:11, over leven vanuit Gods plan.

"O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen!"
Romeinen 11:33, over het onaanvaardbare aanvaarden.



Wie kent het boek? Het boek is onder andere hier te koop. Als je het leuk vindt kan je met me mee doen. De hoofdstukjes zijn niet heel erg lang, en ik zou het heel leuk vinden om er samen over te praten en ervaringen te delen! Reacties zijn dan ook van harte welkom! Maar je kan natuurlijk ook deze blog volgen en zo ook te weten komen wat er in het boek staat. Ik hoop dat het bemoedigend en aansporend zal werken!

Volgende week hoofdstuk 1. Voor nu wens ik jullie alvast een fijne zondag!

10 opmerkingen:

  1. Wat mooi om dit boek hier ook weer terug te zien. Ik heb het een aantal jaren geleden gelezen en vond het een geweldig boek. Ik ben op dit moment weer in een ander boek van haar bezig, dus lees helaas niet met je mee :) Ik wens iedereen die hiermee aan de slag gaat veel zegen toe. Als je dit boek gelezen hebt, zul je het je leven lang niet meer vergeten! Persoonlijk vond ik de hoofdstukken over Fil.4:8 het mooiste. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt Tabitha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na het lezen van je reactie heb ik er nog meer zin in! En ik ben heel benieuwd, waar ik veel aan ga hebben, wat me het meest aanspreekt, etc!

      Verwijderen
  2. Als je het leuk vind lees ik hem tegelijk met jou. Ik ga hem opzoeken in mijn kast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zelfs heel erg leuk! Samen een boek lezen, dat vind ik altijd heel bijzonder. Ik word er zelfs blij van. Veel 'plezier' met hoofdstuk 1 deze week!

      Verwijderen
  3. Leuk dat je dit doet, ik ga hier op je blog meelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je meeleest! Ik ben heel benieuwd naar het boek;), zaterdag eerste hoofdstuk, "bedenk wat waar is". Ik heb er zin in!

      Verwijderen
  4. Ik heb ook een boek van haar, ik las het graag. Goed om het nog eens op te pakken, ik heb het niet helemaal uit gelezen. Ik ben benieuwd naar dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat er veel mensen een boek van haar hebben. Ik ben ook benieuwd naar dit boek, de onderwerpen spreken me erg aan (omdat het zo snel fout gaat op die gebieden). Welk boek heb jij van haar?

      Verwijderen
  5. Wat een leuk initiatief! Ik ga in ieder geval op je blog meelezen. En wie weet kom ik het boek een keer bij je kopen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Leuk dat je meeleest!! Ik ben heel benieuwd hoe je het boek vindt! Je een keertje ontmoeten in de winkel zou heel leuk zijn, en als je dan ook nog wat koopt... ;)

      Verwijderen